Eigen foto's

Verspringen... 1 van mijn favoriete onderdelen. Mijn persoonlijk record staat op 6,82m. Op verschillende junioren Nederlandse Kampioenschappen heb ik top 8 plekken behaald op het verspringen. Op deze foto zie je het moment net voor de afzet. Mijn heupen zijn net iets achter mijn afzetvoet, wat voor het verspringen eigenlijk net niet goed is. Hoe verder je heupen naar achter zijn, hoe meer de afzet omhoog gericht is. Bij hoogspringen zijn de heupen dus ver achter de afzetvoet. Deze sprong zal dus zeker veel hoogte hebben gehad! Hoogspringen is overigens ook een favoriet onderdeel, vandaar waarschijnlijk deze afzet.
Nu zijn we iets verder in de tijd. Mijn afzetvoet is net los van de grond. Je ziet dat ik mij helemaal uitstrek en mijn handen gaan naar boven. Let ook op mijn benen, het afzetbeen blijft lang achter, terwijl mijn andere knie spits naar voren wijst. Zo hoort het te zijn. dit is het begin van de rest van de sprong. Er zijn vanaf nu verschillende mogelijkheden. Er is de schrede-verte-techniek, waarbij de benen zo blijven als nu en pas laat in de sprong naar voren worden gegooid voor de landing, deze wordt vooral gebruikt bij sprongen tot 5m. Er is de loop-techniek, waarbij in de lucht loopbewegingen worden gemaakt, deze is echter pas bruikbaar als er een ruime 7 m gesprongen wordt. Dan is er de hangtechniek, de meest gebruikte techniek voor sprongen verder dan 5m. Deze gebruik ik ook.
Dit vind ik zelf een heel mooie foto. Hier zie je een mooi voorbeeld van zo'n hangtechniek. Nadat de sprong begonnen is zoals op de vorige foto, gaan de benen naar achteren en de armen ver de lucht in en ook iets naar achteren. Zo hang je dan in de lucht. Let ook op de hoogte die er is!
Nogmaals een mooi voorbeeld van de hangtechniek. Deze foto is al wat ouder. Hier ben ik nog lid van mpm en heb dus een ander tenue aan. Deze foto is gemaakt in Zevenaar, tijdens de Nederlandse Kampioenschappen Junioren, ik werd daar 5de. Op deze foto zie je de benen al weer naar voren gaan. Dit is de overgang van de vluchtfase (hang) naar de landingsfase (benen ver vooruit).
Dit is bijna het einde van de sprong. De benen en de armen reiken naar voren om zoveel mogelijk centimeters te pakken. Je ziet dat ik nog erg hoog in de lucht ben en eigenlijk zijn de benen al te ver in de landingsfase. Ik had nog wel even kunnen wachten, dan was het nog wat verder geweest!
Het volgende onderdeel is polsstok. Polsstok is een moeilijk onderdeel dat niet alleen lenigheid, kracht en behendigheid vraagt, maar ook een flinke dosis lef. Het idee is dat je met de stok in de handen zo hard mogelijk naar de mat toeloopt. Dan steek je de stok in een putje (zodat hij vast staat) en dan gaat het gebeuren. Bij polsstok heb je de ene hand zo'n 40cm boven de andere hand. De afzet is hetzelfde als bij het verspringen. Dus voor de afzet van polsstok kun je kijken bij de tweede verspringfoto, de stok moet je er dan even in mijn handen bijdenken. Belangrijk is dat de benen op dezelfde plek horen te zijn! De armen moet je gestrekt houden. Met de bovenste hand houd je de stok op z'n plek, met de onderste hand duw je in de stok, dan gaat de stok dus buigen. Alle energie van de aanloop wordt zo in de stok gebracht. Als de stok gebogen is, dan rol je je lichaam in (koprol achterover). In deze fase is de foto gemaakt. Mijn onderste arm had wel iets meer gestrekt mogen zijn...
Na het inrollen komt het volgende moeilijke moment. Op een gegeven moment gaat de stok, die je gebogen had, zich weer strekken. Van de energie die dan vrijkomt moet je gebruik maken, door je op hetzelfde moment uit te strekken. Je voeten gaan omhoog en eigenlijk moet je helemaal door totdat je in handstand staat! Maak eerst maar eens een handstand, dan met de handen aan een dunne stok en dat dan ook nog eens een aantal meters boven de grond...
Als je de handstand gemaakt hebt, is het moeilijkste deel voorbij, echter het belangrijkste deel komt dan pas, dan moet je namelijk over de lat, en daar was het allemaal om te doen! Door je van de stok af te duwen druk je je over de lat heen en dan val je lekker naar beneden. Je moet de stok goed terugduwen, anders kan hij tegen de lat vallen en het is zonde dat de lat eraf valt door de stok, terwijl jij eroverheen bent! Op deze foto haal ik de hoogte zo makkelijk dat ik niet erg m'n best hoef te doen.
Hoogspringen is het volgende springonderdeel. Ook hoogspringen is een favoriet onderdeel. Mijn persoonlijke record staat op 1,90m. Bij het hoogspringen is de aanloop heel belangrijk. Door de bocht aan het eind van de aanloop wordt een middelpuntzoekende kracht gegenereerd. Bij je afzet vlieg je als het ware uit de bocht, deze energie gebruik je bij de sprong. Bij de afzet moet je dan ook eigenlijk iets van de lat afspringen, want door het uit de bocht vliegen kom je weer naar de lat toe (en eroverheen). Je kan al je kracht dus gebruiken om omhoog te springen. Zoals al eerder gezegd moeten je heupen ver achter je afzetvoet zijn, zodat de snelheid van de aanloop volledig geblokkeerd wordt en je alle voorwaartse energie omzet in hoogte. Door de afzetknie niet naar voren te steken (zoals hierboven) maar van de lat af te draaien, spring je iets van de lat af en draait je romp, zodat je rugwaarts over de lat gaat.
Dit is ook een heel mooie foto. Kijk naar de hoogte (vergelijk met het jurylid dat naast de paal staat). Nu is de afzetfase volledig voorbij en zijn we belandt bij de latpassage. Door de draaiing ga je met de rug over de lat. Je brengt je heupen tot boven de rest van je lichaam (je trekt je hol). Zo haal je de meeste hoogte en door de heupen even later weer naar beneden te brengen, gaan de benen en voeten omhoog (over de lat). De vlucht van het lichaamszwaartepunt is bij de afzet namelijk bepaalt, dus als er iets omhoog moet, dan moet er eerst iets naar beneden!
Kogelstoten is ook een van de onderdelen van de meerkamp. Het was nooit mijn favoriete onderdeel. Hier stoot ik de kogel net weg. Je ziet hem nog vliegen rechtsboven op de foto.
hier is een onderdeel afgelopen, waarschijnlijk discuswerpen gezien de kooi op de achtergrond.
Oei, wat is hij moe. Dit is na zwaar loopnummer. Het kan de 400m zijn aan het eind van de eerste dag van de meerkamp, of de 1500m, het laatste nummer van de meerkamp. Van de 400m ga je erg verzuren op het eind en dus is het na de finish niet zo verstandig om stil te gaan zitten. De volgende dag kom je dan niet meer vooruit. Ik hoop dus maar dat dit na de 1500m was!
Naast atleet ben ik ook trainer. Deze foto is uit 2003. We staan met z'n drieën op het hoogste schavot. De buitenste twee zijn atleten die ik training geef, ze werden beiden Nationaal Kampioen Meerkamp in hun categorie. Ondertussen zijn we al weer wat verder. Recent werd Ellen tweede op de NK Meerkamp Indoor bij een oudere categorie! Robin is ondertussen Nationaal Indoor Kampioen Verspringen.
Foto: vlnr Robin, ik, Ellen.
Hier sta ik naast mijn collega-trainer. Samen draaien we al jarenlang vele groepen in Utrecht en boeken we veel succes. We zijn een hecht team geworden.
Foto: vlnr Juul, ik.
Aan het eind van een lange trainingsavond op een mooie zomerdag!
Dit was het logo van de Nederlandse Kampioenschappen atletiek, die in 2004 gehouden werden in Utrecht. Ik zat in de organisatiecommissie en heb er een schitterdende tijd aan beleefd. Het NK was een groot succes en iedereen was zeer tevreden over de organisatie!